Напередодні Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС була проведена тематична лекція «Участь цивільної авіації в ліквідації катастрофи на Чорнобильській АЕС» для здобувачів вищої освіти першого курсу факультету льотної експлуатації та факультету авіаційного менеджменту.

Під час перегляду презентації курсанти дізнались з численних фотодокументів та статистичних даних, що у ліквідації наслідків катастрофи (ЛНК) на ЧАЕС були задіяні значні сили Міністерства цивільної авіації СРСР – близько 1000 осіб, у тому числі 350 – льотного складу (більше 100 екіпажів).

17 травня 1986 року був сформований зведений авіаційний загін у складі двох авіаескадрилій з екіпажів повітряних суден. Спочатку до складу зведеного загону увійшло понад 25 літаків і вертольотів та близько 100 авіаційних фахівців. Станом на 1 липня у ньому працювала вже 181 людина льотного та 60 – технічного складу (без урахування особового складу Київського ОАЗ). Загалом екіпажі цивільної авіації до 1 липня налітали на ЛНК 5479 год, перевезли 299 хворих та понад 2000 фахівців.

Незважаючи на високу інтенсивність польотів, за весь період існування зведених загону та ескадрильї вдалося майже повністю уникнути авіаційних подій.

Зведені загін та ескадрилья виконали 23 види робіт. Найбільші частки нальоту припали на радіаційну розвідку – 3040 год і дезактивацію берегів річок Прип'ять і Уж – 1745 год. Проводилися також лісоавіаційні роботи, теплова та фотоаерозйомка, дезактивація промзони ЧАЕС, перевезення людей та вантажів, активна дія на хмари (запобігання опадам у районі катастрофи за допомогою обстрілу з літаків спеціальними ракетами купово-дощових хмар з метою виключення попадання разом з опадами радіонуклідів у водоймища), забір проб для радіаційного контролю, будівельно-монтажні роботи тощо.

І нехай не складається враження, що цивільні авіатори під час проведення ЛНК були «другим ешелоном»: разом зі своїми військовими колегами вони працювали і над зруйнованим реактором, і над промисловим майданчиком ЧАЕС, вирішували багато інших завдань, які з тих чи інших причин не могли виконати військові. За участь у ЛНК багато авіаторів було удостоєно державних нагород.

Цивільні екіпажі продовжували літати в район катастрофи і після того, як там практично перестали працювати військові. А крайні польоти в зону на забір проб ґрунту та снігу було виконано у грудні 1994 р.

26 квітня 2026 року виповнюється 40 років з моменту Чорнобильської катастрофи.

Здобувачі освіти УДЛА були поінформовані про Постанову Верховної Ради України від 4 грудня 2025 року «Про вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та про заходи, пов’язані з 40-ми роковинами Чорнобильської катастрофи» з метою збереження історичної правди про трагедію світового масштабу.

За інформацією Ірини РОМАНЬКО
доцентки кафедри педагогіки вищої школи
та соціально-гуманітарних дисциплін,
кандидатки історичних наук